Ik blijf – Boekentip recensie Marianne Cramer

Ik blijf van Willem Jan Frijling

Enige tijd geleden kreeg ik de gedichtenbundel ‘Ik blijf’ als verjaardagscadeau, en omdat de bundel mij zeer aanspreekt wil ik iedereen daar deelgenoot van maken en dit boek aanraden.

In de gedichtenbundel ‘Ik blijf’ heeft Willem Jan Frijling zijn gedichten in drie delen verdeeld.

In het eerste en kortste deel staan gedichten die zijn jeugd beschrijven. Op verrassende wijze brengt hij zaken onder woorden die hij uit zijn herinnering naar boven laat borrelen.

De maatschappelijk bewogen levensvisie van Willem Jan staat in het tweede deel. De gedichten zetten je aan om na te denken over het leven en wat echt belangrijk is daarin. Deze gedichten geven een goed tijdsbeeld van het nu, maar door de manier waarop de gedichten geschreven zijn, zullen de meeste ook over vele jaren nog het gevoel geven dat ze voor het “nu” van dat moment geschreven zijn. Er zijn ook gedichten bij die over een aantal jaren de lezer terug zullen laten kijken op de jaren die achter hem liggen en misschien wel zullen aanzetten om nog eens na te zoeken hoe het in 2012 was.

In het derde deel staat het heden centraal en daarbij ook zijn liefde voor de natuur. Misschien is het wel dit deel waarom het boek mij zo aanspreekt. Hij spreekt van vlinders en libellen, maar ook over de vergankelijkheid van het leven, en dus van de natuur. De schoonheid van het grote, maar zeker ook het kleine in de natuur, wat gaat spreken als je er de tijd en aandacht aan geeft die het verdient.

Het zijn gedichten die veelal verrassende wendingen hebben, gedichten die je aanzetten tot nadenken. Gedichten om keer op keer te herlezen, omdat ze telkens weer pakken.

Over de recensent

Mijn naam is Marianne Cramer en ik ben 59 jaar. Ik heb vier volwassen kinderen en drie prachtige kleindochters. Na mijn scheiding heb ik een nieuwe vriend gevonden waar ik lief en leed mee deel. Ik werk parttime bij een bedrijf dat onderzoek doet in de biotechnologie. Ik lees veel, maar voornamelijk thrillers. Het aantal gedichtenbundels dat ik gelezen heb is zeer beperkt. Normaal gesproken zal ik ook niet snel naar een gedichtenbundel grijpen, omdat ik helemaal in het verhaal van een boek wil duiken en een gedichtenbundel is daar minder geschikt voor. Dat leg je onder handbereik en pakt het zo nu en dan.

Deze boekentip staat in Meer Tips, Recensie en heeft de volgende tags , . Bookmark the permalink.