Haast – Boekentip recensie Odette Wolff

Haast van Esther de Blank

Soms sla je een boek open en verdwijn je in de inhoud. Het boek ‘Haast’ van Esther de Blank, nam mij vanaf de eerste bladzijde mee op reis door Frankrijk. Geen vakantie maar een spannende speurtocht over de Franse binnenwateren.

Tot nog toe kende ik alleen de toeristische rivieren als de Loire, de Drôme en de Dordogne, zonder te weten dat er jaarlijks honderden volgeladen binnenvaartschepen vanaf het Noorden van Europa via een ingewikkeld vaarwegstelsel dwars door Frankrijk varen, op naar de havens in Zuid-Frankrijk.

‘Haast’  is het derde boek van Esther de Blank rond binnenvaartrechercheur Isabel Jansen. Eerder verschenen al ‘De tunnelmoord‘ en ‘Twijfel’. Isabel Jansen is een schipperskind met een Franse moeder en een Nederlandse vader. Als rechercheur is zij verbonden aan de Franse nationale politie. Door haar achtergrond krijgt ze vaak onderzoeken toegewezen die verband houden met de binnenvaart.

In ‘Haast’  krijgt Isabel een nieuwe politiepartner. De “nieuwe”  is net afgestudeerd, het is de bedoeling dat Isabel hem wegwijs moet gaan maken in het rechercheurswezen. Isabel  besluit om het nuttige met het aangename te combineren en stelt voor om Philip, de “nieuwe”, in te werken tijdens een bootreis  met haar nieuwe vriendin Sanne, die van beroep binnenvaartschipper is.

Helaas wordt het ontspannen tochtje al gauw onderbroken door een oproep vanuit het werk. Isabel en Philip worden naar de sluis van Rupt gedirigeerd. Net na het kanaal van Saint-Albin is een gezonken huurjacht gevonden.  Aan de kersverse partners Isabel en Philip de taak om te onderzoeken, wat de oorzaak kan zijn voor het zinken van het jacht, aangezien er sprake is van verdachte omstandigheden.

Na een beklemmend beschreven duikonderzoek, dat door Isabel in de sluizen van Rupt wordt uitgevoerd, is het duidelijk. Het is moord. De opvarenden van het jacht, een gezin waaronder twee kinderen, zijn in koelen bloede van dichtbij doodgeschoten. Vervolgens is het huurjacht tot zinken gebracht.

Er zijn weinig aanknopingspunten. Na veel gepuzzel krijgt Isabel een vermoeden in welke hoek de daders moeten worden gezocht. De speurtocht voert dwars door Frankrijk, langs verschillende waterknooppunten en sluizen.

Hoe het afloopt moet je absoluut lezen. Zeker is dat het boek mij vanaf de eerste bladzijde heeft geboeid. Daar zijn verschillende redenen voor. Niet alleen de persoon Isabel is interessant om te volgen, ook de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en de materie waarmee je als lezer te maken krijgt, maakt het boek wat mij betreft buitengewoon spannend.

Isabel is niet alleen het stoere prototype van een rechercheur;  ze is nogal een turbulente dame, die het gevaar niet schuwt, recht op haar doel afgaat en daardoor regelmatig in de problemen komt. Zowel met collega’s, misdadigers als met zichzelf. Ze is uitermate kundig, zowel op scheepvaartgebied als recherchegebied, wat soms tot botsingen leidt met haar meerdere.  Isabel wervelt door het  boek, zonder dat het mij als lezer irriteert.

De relatie die ontstaat tussen Isabel en haar nieuwe politiepartner is niet alleen professioneel, maar is regelmatig ontroerend liefdevol. Soms leidt hun samenwerking tot een hysterisch kat-en-muisspel. De combinatie van een oude rot en een vers broekie van de politieopleiding is in andere boeken natuurlijk ook vaak opgevoerd, maar de hilarische strubbeling die in het begin van het boek voorkomt, maakt dat ik van Isabel en Philip ben gaan houden.

Het boek is niet alleen spannend maar zeker ook informatief. Aan het eind van het boek had ik een redelijke kennis van de binnenvaart, evenals van sluis- en bruggenwerk in Frankrijk. Daarnaast schetst Esther een realistisch beeld van de politiewereld in Frankrijk, waarmee duidelijk wordt dat recherchewerk aldaar niet zo veel verschilt van die van Nederland (denk aan bureaucratie).

Over de recensent

Mijn naam is Odette Wolff, ik ben getrouwd en ben moeder van een puberzoon. Ik werk in een stadsziekenhuis op een poli Gynaecologie en Verloskunde. Ik schrijf, met name over de val- en struikelpartijen binnen de vijfsprong van werk, gezin, huishouden, hobby’s en mezelf. Ik heb een digitaal leeskamertje getimmerd op  lettersmid.nl waarin ik mijn columns, woordfratsels  en gedachtengedichten publiceer. Op twitter kun je me vinden als @lettersmid.

Deze boekentip staat in Meer Tips, Recensie en heeft de volgende tags , . Bookmark the permalink.